-Yeni Bir Şarkı-
Bu haftaki yazımda Moda Sahnesi’nin 2019 -2020 sezonunda sahneye koyduğu “Yeni Bir Şarkı” adlı
yeni oyunundan bahsedeceğim. Fransız yazar Marguerite Duras, 1965 yılında BBC Radyo için bir
radyo oyunu kaleme alır. İlk versiyonun adı “La Musica” olan oyun 1985 yılında yeniden kaleme
alınarak “La Musica Deuxieme” adıyla yeniden yayınlanır. Oyun yenilendiği yıl Duras tarafından
yönetilerek sahnelenir. “Yeni Bir Şarkı” oyununun yönetmen koltuğunda Kemal Aydoğan oturuyor.
Oyuncu kadrosu, Melis Birkan ve Caner Cindoruk ikilisinden oluşuyor. Moda Sahnesinin kendisine
has yeni soluklu oyunlarından biri daha seyirci karşısında yerini aldı. Yazarın kendi hayatından izler
taşıyan oyun son dönemde ki kadın – erkek ilişkilerinde var olan çıkmazlara da ışık tutuyor.
Oyun, ayrılmalarının üzerinden üç yıl geçmiş bir çiftin boşanma işlemlerinin son aşamasını
tamamlamak adına son defa bir araya geldikleri akşamda başlar. Sabahında ise son bulur. Çiftin
birbirlerinden ayrı geçirdikleri yıllara rağmen, birlikte oldukları zamanlarda uzun süre konakladıkları
ikisi içinde oldukça özel ve önem teşkil eden otelin lobisinde yeniden bir araya gelirler. Aslında otele
gelmeden hemen önce ayrı ayrı şehirle vedalaştıktan sonra ikisinin de ayakları onları bu otele sürükler.
Karşılaştıkları andan itibaren bir an olsun nezaketi elden bırakmayan çiftin ilerleyen süre içerisinde
şiddeti de giderek artan bir şekilde, geçmişin hesaplaşmasını yaparlar. Bütün gece birlikte oldukları
zaman diliminde birbirilerine söylemedikleri, hayatlarında ki yeni insanları, yeniden birlikte olma
ihtimallerini ve kafalarında dolanan bütün düşünceleri tartışırlar. Kadın karakterimiz, ilişkiyi kafasında
bitirmiş ve yeni hayatına adım atmaya hazırken, erkek karakterimiz ise, yeniden birlikte olabilme
ihtimalini zaman zaman nezaket içerisinde kimi zamanda nezaket sınırlarının dışına çıkarak şansını
zorlar. Kendi aralarına çizdikleri nezaket kuralını ilk çiğneyen kişi erkek olur. Erkeğin istediğini elde
edemediğinde öldürmeye olan eğilimi, hastalık derecesinde saplantısı ve kadının kararlı duruşu
oyunun kendisini özetlemeye ve anlatmaya yetiyor.
Melis Birkan’ın maskülen havası zarafet, nezaket ve kararlı duruşu ile birleşince Anne Marie Roche
karakteri ortaya çıkmış. Eşinle yeniden bir hayat denemeyi isteyen, Marie olmazsa tüm dünyası
yıkılacakmış gibi davranan, esmer, karizmatik ve çelişkili karakter, Caner Cindoruk’un ses tonu,
mimik ve jestleri ile hayat buluyor. “Yeni Bir Şarkı” oldukça durağan bir oyun. Özellikle de Melis
Birkan’ın ses tonu orta kısımdaki seyirciye bile zor ulaşıyor. Arkadaki seyirciyi düşünemiyorum.
Melis Birkan’ın sahne üzerinde kullandığı tek düze ses tonunu oyunun tansiyonun çıktığı noktalarda
Caner Cindoruk partnerini ört pas ediyor. Sahne dekorunda yer alan barkovizyonlarda seyirci yerini
alırken, ülkemizde öldürülmüş tüm kadınların isimleri tek tek yansıtılıyor. Bu duyarlılığından dolayı
yönetmen Kemal Aydoğan ayrı bir alkışı hak ediyor. Oyunun bir parçası olan barkovizyonlar, oyun
içerisinde zaman zaman karakterlerin duygularına göre değişimler yansıtılırken, bazen de kadın
karakterimizi kamera aracığıyla sahne üzerinde barkovizyondan seyrettiriliyor. Kişisel hırslar,
kıskançlık, aldatma ve hesaplaşmada sona doğru gelindiğinde sabah olmuş vakit dolmuştur. Oyunda ki
tek bir cümle “ Hiçbir şey bundan daha fazla sona ermemiştir.” seyirci için oyunun sonunda daha da
anlam kazanıyor.
Bir ilişkide ikinci kez “Yeni Bir Şarkı” dinlemek veya söylemek mümkün müdür? Cevap oyunun
kendisinde saklı. Yeni Bir Şarkı adlı oyuna listenizde bir yer ayırabilirsiniz. Oyunda emeği geçen
herkesin emeğine, yüreğine sağlık. Alkışlarının bol olması dileğiyle.
Sevgilerle,
Merve ÖZGÜNEŞ
Oyuncu
YORUMLAR